sábado, septiembre 27, 2008

Nou tram de carril bici


Es pot anar en bicicleta per Mataró?

Els ciclistes demanen carrils bici al centre i aparcaments per a les bicicletes, i se senten marginats per cotxes i vianants

per Judith Vives - fotos R. Gallofré - 26/09/2008 18:00 (253 lectures)

Primer tram del nou carril bici de la Via Europa Un altre tram de la Via Europa El carril que passa pel costat del port

Jordi Feliu és un habitual de la bicicleta. Aficionat a la mountain bike, Feliu es va animar a fer servir aquest mitjà de transport també per la ciutat ara fa vuit anys, després de fer un viatge a Holanda i comprovar “el valor que allà se li dóna”. Des de llavors, fa servir la bicicleta per acompanyar els seus fills a l’escola. Al principi, Feliu era una rara avis. “Ara veig a molts pares que fan el mateix, van veient que és un mitjà bo, que permet guanyar temps i que a més, els nens s’ho passen molt bé”, afirma Feliu, que no dubta en defensar les virtuts del ciclisme: “fas exercici, no contamines i contribueixes a humanitzar una mica més la societat”. El problema, però, Feliu el té molt clar: “La ciutat no està preparada per anar amb bicicleta”.

Mataró compta amb 7.360 metres de carril bici, als quals s’han d’afegir els 1.340 metres del nou tram que s’ha habilitat a la Via Europa, entre la plaça de Granollers i la plaça de França. Però la majoria d’aquests carrils estan ubicats al perímetre de la ciutat, i no hi ha cap tram que travessi el centre. Per a usuaris de la bicicleta com Jordi Feliu, que viu a l’Havana i porta els fills a l’Escola Pia, no hi altra opció que circular per la calçada i pujar a la vorera quan la circulació de cotxes es torna molt intensa: “els conductors tenen molt poca paciència, i t’acaben mirant malament”, explica Feliu.

El cas de Guillem Pera també dibuixa un perfil del ciclista urbà: “Jo visc a l’Escorxador, porto el meu fill a l’escola a l’Havana i vaig a treballar a l’ambulatori de la Gatassa, i tot sense tocar ni un sol metre de carril bici”. Pera coincideix amb Feliu en què la ciutat “no està pensada per les bicicletes”. A les difícils relacions amb els conductors de cotxes i amb els vianants, Pera hi afegeix també la manca d’una senyalització apropiada per als ciclistes –com ara semàfors específics- i la poca proliferació d’aparcaments per a bicicletes. “N’hi ha pocs i els que hi ha sovint estan ocupats per motos”, lamenta.

Anna Guillem també apunta la falta d’aparcaments per a bicicletes com una de les dificultats amb les quals topen ciutadans com ella, que s’ha animat a provar aquest mitjà de transport recentment. “Des de que me la van regalar, vaig en bicicleta a tot arreu, però em costa trobar lloc per aparcar”, explica Guillem, que en poc més de dos mesos ja ha comprovat que el dels ciclistes urbans “és un col·lectiu marginat per cotxes i vianants”. “Els vianants et miren malament i els cotxes et piten”, explica aquesta noia, que per aquest motiu també troba a faltar un carril bici que faciliti la circulació pel centre de la ciutat. “A molts carrers no s’hi pot posar un carril”, admet aquesta mataronina, però apunta la possibilitat d’habilitar trams al Camí de la Geganta o al Camí Ral. Guillem Pera, en aquest sentit, coincideix amb l’Anna Guillem en assenyalar el nou Parc Central i el Camí de la Geganta com un bon lloc per a un carril. Pera també creu que els trams per a bicicleta s’haurien d’habilitar en zona plana ja que circular per carrers amb pendent –i el nou tram de Via Europa la té molt pronunciada- “pot desmoralitzar a més d’un ciclista que comenci a moure’s per la ciutat”.

Nou tram de carril bici
Mataró estrenarà dissabte, dia 27, el carril bici que puja Via Europa amunt, amb el qual es vol “anar completant una gran anella a la ciutat”, segons explica el regidor de Via Pública, Oriol Batista. El regidor recorda que a banda dels carrils bici, a la ciutat hi ha 24 quilòmetres de vials pacificats, tant amb zones 30 com carrers de prioritat invertida, on també resulta fàcil circular amb bicicleta. Batista explica que una de les prioritats del govern municipal és treballar per millorar “la convivència entre els ciclistes, els vianants i els conductors”, així com potenciar l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport per la ciutat. En aquest sentit, el regidor de Via Pública explica que el govern municipal està treballant per implantar a Mataró un sistema similar al Bicing, que ja funciona a Barcelona. L’Ajuntament ja disposa d’un primer informe del servei de mobilitat i la idea és recollir en el Pla d’Actuació Municipal del 2009 el compromís de redactar un primer projecte tècnic per a la implantació d’aquest servei. D’altra banda, també de cara a l’any vinent el govern municipal preveu instal·lar un centenar més de places d’aparcament per a bicicletes.

Coincidint amb la inauguració d’aquest nou tram de carril bici, el grup municipal de la CUP ha presentat una proposta de resolució al ple del proper dia 2 d’octubre demananr una auditoria i una nova planificació integral de la mobilitat que prioritzi vianants, ciclistes i transport públic. La formació independentista veu positiu que s’instal•lin carrils bici a la ciutat, però considera que aquests trams “han de guanyar terreny als cotxes i no als vianants”, segons afirma el regidor Xavier Safont Tria, per a qui els carrils de Via Europa o el Passeig Marítim “s’han projectat com a obstacle per als vianants i no com a alternativa al cotxe privat”.

No hay comentarios: